Door: Anne van Aartrijk
B&B Vol Liefde staat op het punt om te beginnen en wij kunnen niet wáchten. Kom maar door met de aandoenlijke deelnemers, idyllische locaties en bak sociaal ongemak. Om alvast in de sfeer te komen vroegen we Petra, Menno, Martijn en Fenna: wat voor advies zouden zij de nieuwe lading deelnemers geven? Vandaag: Martijn en Fenna.
Naast Astrid en Harmjan de enigen die nog steeds samen zijn. Dat ze afreisde naar Portugal voor Martijn veranderde dan ook heel Fenna's leven. Nu woont ze er, vlakbij zijn B&B. Fenna is in totaal elf dagen op de set geweest, vertelt ze. 'Precies lang genoeg om het leuk te blijven vinden en nog niet lang genoeg dat heel Nederland over me praatte, dus ik heb er vooral van genoten.' Martijn vond het avontuur wat intenser. 'Ik heb drieënhalve week met de crew rondgelopen. Het was heel intensief en emotioneel.'
Je poot stijf houden
Allebei ondervonden ze hoe belangrijk het is om, daar is-ie weer, jezelf te blijven, maar ook om van tevoren na te gaan wat je grenzen zijn. Fenna: 'Het is niet zo dat ze iets in scène zetten, maar de crew vraagt ons soms wel om iets te doen. Op een gegeven moment zit je in een flow dat je maar gewoon ja zegt, maar dan word je gekneed en een typetje. Toen we een nacht in een hotel mochten slapen, vroegen ze ons bijvoorbeeld of we op bed wilden gaan liggen en elkaar een kus wilden geven. Toen zei ik: dat wil ik niet.'
'Ik was daar totaal niet goed in,' vertelt Martijn. 'Ik was volledig gekneed na drie weken. Het stijldansen bijvoorbeeld, dat is iets waar mijn ouders en ik wel van houden, maar dan op een feestje als je wat gedronken hebt en het gezellig is. Nu regende het dus wilde de crew binnen filmen en vroegen ze of we dat nuchter in de woonkamer wilden doen. Dan ga je daarin mee, maar krijg je een hele andere sfeer.' Wel hield hij zijn poot stijf toen de laatste deelnemer arriveerde, terwijl hij eigenlijk al wist dat Fenna, die daarvoor aan was gekomen, het was voor hem. 'Dat is iets wat de crew niet wilde, maar wat ik wel gewoon heb gedaan.'
Lees ook: B&B Vol Liefdes Menno over vorig seizoen: 'Deze actie vond ik niet geloofwaardig'
Effe op wereldreis
Martijn heeft een heel haalbare tip voor iedereen die aankomend seizoen meedoet: gewoon zeven weken op vakantie gaan, zónder telefoon. 'Als je wel naar de reacties gaat kijken, doe dat dan met humor, een wijntje en iemand erbij die het kan relativeren. En zeker niet op Twitter kijken.' Fenna vult hem aan: 'Twitter is toxic. Ik vond mensen op Facebook of Instagram al niet altijd even aardig, maar op Twitter zitten echt zure mensen. Het ging ver: van bodyshamen tot aan roepen dat Martijns familie een sekte zou zijn. Soms reageerden we, maar dan wel met humor. Dan worden ze wat milder, omdat ze denken: hey, het is een echt persoon waarover we net hebben gezegd dat zijn familie niet spoort.'
:quality(85))
:quality(85))
:quality(85))
:quality(85))
:quality(85))
:quality(85))